mech scrinМеч, який пролежав в землі понад півтори тисячі років, знайдено працівниками Рятівної археологічної служби біля села Малі Підліски. Виявити знахідку вдалось  під час розвідок на місці проектованого будівництва Північної об’їзної Львова. Це перший етап археологічних досліджень, а після старту повномасштабних робіт археологи очікують на ще більш сенсаційні знахідки. 

Меч-гладіус став першим із експонатів промоційної кампанії про загадкові знахідки доріг, які відкриває Україні Програма Президента «Велике будівництво». Промопроект започатковано командою «Рятівної археологічної служби» Інституту археології НАН України спільно із Службою автомобільних доріг у Львівській області та за підтримки Львівської обласної державної адміністрації. 

«Наша знахідка якраз пов’язана із цікавим періодом історії – римською добою, коли на початку першого тисячоліття нашої ери на теренах Європи визначальним був вплив великої імперії. В археології у цей час, серед інших культур, виділяють пов’язану з германцями пшеворську культуру», – розповідає Олександр Сілаєв, молодший науковий співробітник Рятівної археологічної служби.

Археологи сподіваються, що дослідження перед будівництвом північного обходу Львова суттєво розширять наші знання про давню історію регіону.  «Прикладом, наскільки важливими та сенсаційними можуть бути масштабні археологічні дослідження при будівництві доріг є розкопки, які провели при будівництві автотраси А4 від Кракова до Тарнова. Ця дорога пролягала через території, що були густо заселені у давнину. У 1997 - 2010 роках там дослідили 121 археологічну пам’ятку, найдавніші мали 15 тисяч років. Після цих досліджень науковці вимушені були переписувати частину польської найдавнішої історії», - пояснює директор Рятівної археологічної служби Олег Осаульчук.

Олександра Азархіна, директорка Команди підтримки реформ при Укравтодорі: 

«Ми багато розповідаємо про те, що Велике будівництво дає значний імпульс для поліпшення макроекономічної ситуації в країні, а також забезпечує базову потребу українців у якісній сучасній інфраструктурі. Однак є й інша, менш помітна сторона – це доступ до історичної спадщини. Будівництво доріг створює як фінансові, так і просторові умови для масштабних археологічних досліджень.

Так, будівництво дороги Н-31 Дніпро – Решетилівка дозволило знайти давнє поселення, яке сягає часів ХХ-ХVII ст. до н.е. і охоплює різні хронологічні культури. Зокрема, знайдено матеріальні зразки ямної культури, скіфського часу, салтівської культури та половців. На Львівщині – це знахідки пшеворської культури. Такими кроками Велике будівництво творить ще один майданчик для об'єднання країни» - коментує Олександра Азархіна, директорка Команди підтримки реформи при Укравтодорі.

Максим Козицький, голова Львівської облдержадміністрації: 

«Територія нашої області  багаті на археологічні об’єкти, а деякі проектовані відрізки доріг стають справжнім археологічним клондайком.  Тож проєкти у межах програми «Велике будівництво»  дають змогу дослідникам взяти участь у розкопках небаченого раніше масштабу.

Торік восени працівники Рятівної археологічної служби виявили давні поселення неподалік Жовкви, коли виконували дослідження в межах проєкту реконструкції  дороги Миколаїв – Городок – Жовква – Кам’янка-Бузька – Бібрка.  Датування цих поселень сягає княжої доби. А на ділянці, де зараз прокладають обхід Трускавця, знайшли пам’ятку, якій більше ніж сім тисяч років» 

Олег Береза, керівник Служби автомобільних доріг у Львівській області:

Ми дуже тісно співпрацюємо з «Рятівною археологічною службою» Інституту археології НАН України і будівництву будь-якої нової дороги передує робота археологів. Однак у цьому випадку це будуть одні з перших в Україні досліджень, які відповідатимуть усім європейським нормам. А площа, яку дослідять фахівці, становитиме майже 100 тис. м2 – це як 14 футбольних полів. Без сумніву, нас очікують вражаючі знахідки, адже археологи мають дослідити 21 давнє поселення, які датовані від VI тисячоліття до н.е. і до XIII століття.