pidhora skarabeyПідвіску у вигляді жука-скарабея виявили співробітники НДЦ «Рятівна археологічна служба» під час археологічнихдосліджень перед будівництвом дороги Дніпро – Решетилівка. Артефакт, якому близько 2 тисяч років –  перша такого типу знахідка сарматської доби, виявлена на території Полтавщини. Підвіска датована другою третиною І – серединою ІІ ст. н.е.

Знайдений археологами скарабей є одним із експонатів промоційної кампанії про загадкові знахідки доріг, які відкриває Україні Програма Президента «Велике будівництво». Промопроект започатковано командою «Рятівної археологічної служби» Інституту археології НАН України спільно із Службою автомобільних доріг у Львівській області.

«У межах будівництва і реконструкції дороги Н-31 Дніпро-Решетилівка, у парному дитячому похованні сарматських часів ми виявили два намиста. Один з найцікавіших елементів - підвіска у вигляді жука скарабея. Артефакт вразив своєю витонченістю. Пролежавши майже 2 тисячі років у землі, він не втратив привабливості – це свідчить про високий технологічний рівень давніх майстрів», - розповідає Богдан Сало, молодший науковий співробітник Рятівної археологічної служби. 

Підвіска виготовлена з темно-синього єгипетського фаянсу та була частиною намиста зі скляними пронизками. Скарабей у релігії давнього Єгипту символізував бога сонця Хепрі. Амулети у вигляді скарабеїв не тільки носили за життя, їх клали у могилу для супроводу особи у потойбіччя, що символізувало відродження життя. Найчастіше вони трапляються в дитячих та жіночих похованнях.

Археологічні дослідження під час будівництва та реконструкції дороги Н-31 Дніпро – Решетилівка на Полтавщині тривали два роки. Їх виконувала Рятівна археологічна служба на замовлення Служби автомобільних доріг у Полтавській області. 

"Нагадаю, що програма Велике будівництво ніколи не обмежувалась суто питаннями інфраструктури. Серед її пріоритетів - робочі місця, позитивний вплив на економіку, оздоровлення нації. Поштовх для археології також не випадковий, адже зшити Україну - передбачає і пошук спільного досвіду. Дослідження сарматської культури тут особливо показове, адже її ареал якраз охоплює територію сучасної України - від Карпат до Луганщини та від Києва до Криму.

На жаль, в окупованому Криму наразі розквітає чорна археологія, пам'ятки української історії масово вивозяться з півострова до Росії. Впевнена, що з поверненням Криму в Україну Велике будівництво, з усіма його перевагами, стартує і там" - розповідає Олександра Азархіна, Директорка команди підтримки реформ при Укравтодорі.

«Будівництво траси Н-31 є найбільшим інфраструктурним проєктом в дорожній галузі за роки незалежності. Лише в межах Полтавської області фактично побудували 79,4 км нової дороги. Це дало археологам унікальну можливість дослідити багато пам’яток на великій площі і зробити дуже цікаві відкриття. 

Сподіваємось, що вже незабаром естафету великих дорожніх проєктів перехопить будівництво Північного обходу Львова, на яке ми давно очікуємо. З огляду на плановані площі розкопок ці дослідження можуть стати наймасштабнішим дослідницьким проектом в археології. Вони дадуть ще більше цікавого матеріалу та винятково важливої інформації про історію наших земель», – прокоментував директор Рятівної археологічної служби Олег Осаульчук.