ks KyivНауківці наполягають на розробці та затвердженні державної програми з охорони археологічної спадщини в зонах будівництва автомобільних доріг. Відповідну резолюцію прийняли учасники круглого столу «Археологія VS Дороги: на перехресті інтересів», який відбувся 2 березня у Києві

«Беручи до уваги положення чинного українського та міжнародного законодавства, а також критичну ситуацію у сфері охорони археологічної спадщини, зокрема, при здійсненні масштабних будівельних робіт, вважаємо необхідним рекомендувати:

Міністерству культури України, Міністерству інфраструктури України, Державному агентству автомобільних доріг України та Національній академії наук України спільно розробити проект державної програми з охорони археологічної спадщини в зонах будівництва автомобільних доріг та направити її на затвердження до Кабінету міністрів України. Ця програма має стати обов’язковою для виконання усіма суб'єктами реалізації інфраструктурних проектів у дорожній галузі», - йдеться у резолюції круглого столу.

За словами директора Науково-дослідного центру «Рятівна археологічна служба» Інституту археології НАН України Олега Осаульчука, сьогодні Україна на порозі масштабних інвестиційних проектів з будівництва доріг. Найближчі роки заявлено про плани побудувати понад 300 км нових швидкісних автошляхів. 

«Аби Україна як цивілізована європейська країна відповіла на виклик, який чекає на нас, вже сьогодні потрібно розробити та затвердити на державному рівні відповідну Програму. У ній повинно бути чітко прописано принципи організації і проведення превентивних (випереджуючих) археологічних досліджень», - переконаний Олег Осаульчук.

Резолюцію круглого столу підтримали археологи Інституту археології НАН України, НДЦ «Рятівна археологічна служба» ІА НАН України, ДП НДЦ «Охоронна археологічна служба України» ІА НАН України та науково-дослідного відділу історії археології Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника.

Археологи сподіваються, що після переговорів з профільними міністерствами та Державним агентством найближчим часом вдасться створити робочу групу, яка напрацює відповідну державну програму.

Нагадаємо, 2 березня у Національному художньому музеї України відбувся круглий стіл «Археологія VS Дороги: на перехресті інтересів». 

Організатори: НДЦ «Рятівна археологічна служба» Інституту археології НАН України (м. Львів), Український комітет Міжнародної ради музеїв ІСОМ, Національний художній музей України, Археологічний музей у Кракові, Краківська група досліджень автострад, Інститут археології НАН України, Міністерство культури України, Державне агентство автомобільних доріг України, Генеральна дирекція доріг та автострад.

Ключові питання обговорення:

  • Чи готова Україна дотримуватися найвищих міжнародних стандартів, коли йдеться про інвестиційні проекти? 
  • «Шлях у майбутнє»: які масштаби будівництва нових доріг чекають на Україну в найближчому майбутньому і які вимоги ставитимуть інвестори?
  • Чи будівництво нових доріг відкриє нову сторінку в історії України – не лише через появу автобанів європейської якості, а й завдяки масштабним археологічним дослідженням, що повинні передувати їх появі?
  • Як з цим викликом впоралися інші країни? Приклад Польщі.
  • Науковці та посадовці: культурна спадщина – спільна відповідальність. Як налагодити ефективну співпрацю наукових інституцій, органів державної влади та інвесторів задля дослідження і порятунку археологічної спадщини? 

Спікери:

Яцек Гурський – директор Археологічного музею у Кракові;

Ришард Наглік - співробітник Археологічного музею у Кракові;

Марек Мілевський - спеціаліст з питань археології Головної дирекції Державних доріг та автострад (Польща);

Оксана Юринець – народний депутат, голова комітету з транскордонного співробітництва Верховної Ради України;

Віктор Чабай – директор Інституту археології НАН України;

Осаульчук Олег  – директор НДЦ “Рятівна археологічна служба” Інституту археології НАН України;

 

Круглий стіл відбувся під патронатом Посольства Республіки Польща в Україні та Міністерства закордонних справ України.